Hvis man støder på en artikel, opskrift eller andet på nettet som man gerne vil gemme til senere, så tilføjer man typisk linket til websiden under favoritter, eller hvor man nu foretrækker at gemme sine links. Men internettet er foranderligt og der er ingen garanti for indholdet stadig er der, når man får brug for det næste gang. Derfor kan det give mening af gemme en webside som PDF, hvilket jo er et universelt format som kan læses på alle ens enheder.
Det er egentlig ganske ligetil at gemme en webside som en PDF fil, men jeg støder alligevel ofte på folk som ikke ved hvordan man gør eller, at det i det hele taget er muligt uden ekstra programmer. Derfor denne korte og meget grundlæggende guide til hvordan man gemmer en hjemmeside som PDF :-)
Windows 10 har en indbygget funktion som gør det muligt at udskrive en webside til en PDF-fil, frem for at udskrive til printeren. Du kan nemt og hurtigt udskrive den side du står på ved at trykke CTRL+P i browseren det er (det samme uanset om du bruger Edge, Chrome eller Firefox). Alternativt kan du vælge udskriv fra menuen, se eksemplet fra Edge browseren på billederne herunder.
Så let og hurtigt kan det gøres når du vil gemme en webside som en PDF-fil.
Hvis det skulle forholde sig sådan at du ikke har en printer som hedder “Microsoft Print to PDF” i listen over printere, så skal den lige installeres først.
Her under er en lille video som nemt viser hvordan man får installeret muligheden for at udskrive til et PDF-dokument i Windows 10, hvis den ikke allerede er installeret på din PC. Det er en engelsk udgave af Windows som vises i videoen, men det skulle være til at følge vejledningen selvom man har en dansk udgave af Windows.
Har du ikke Windows 10?
Har man en ældre version af Windows, så er det muligt at installere et tredjepartsprogram som giver samme funktionalitet. Se mulighederne med CutePDF her.