Da musikvideoen I 1980’erne kom frem, fik det stor betydning for hvilken musik der solgte godt og hvilken der ikke gjorde. Dengang var det lækre og visuelt imponerende videoer som var de vigtigste ingredienser i musikvideoerne – udover musikken selvfølgelig. I dag bruger vi mere tid på nettet end foran fjernsynet, og musikvideoerne er flyttet med. Men reglerne for hvad der gør en musikvideo populær har ændret sig, for i dag gælder det om at få folk til at ”dele” og ”like” for det er de sociale medier som styrer hvad der sælger og hvad der ikke gør. Så det gælder om at skabe et viralt hit som får folk til at dele indholdet, og her skal man tænke anderledes.
Et eksempel er videoen ”I Won’t Let You Down” fra OK Go, sompå kort tid er blevet vist næsten 16 milioner gange på YouTube. Det lidt bizarre i den flot koreograferede musikvideo er, at banded kører rundt på en UNI – CUB, der er en sags Segway lignende stol med et saddelsæde. Dertil tilsættes så en flok japanske skolepiger med paraplyer.
Du kan se sangen her for oven, og har du lyst til at ”koreografere” din egen udgave af musikvideoen, så kan du lege med det på den tilhørende hjemmeside, som du finder på dette link.